Pardubické školy ukáží Česku jak spolupracovat s IT firmami

11. 2. 2014

Pardubická střední škola DELTA zvítězila v celorepublikovém výběrovém řízení na pilotáž spolupráce škol a firem v evropském projektu POSPOLU.

Sdružení tří středních škol zaměřených na informační technologie zvítězilo v celorepublikovém výběrovém řízení na pilotáž spolupráce škol a firem v evropském projektu POSPOLU. Dvě školy jsou z Pardubic. Koordinátorem sdružení je pardubická soukromá Střední škola informatiky a ekonomie DELTA, která přizvala ke spolupráci Střední průmyslovou školu elektrotechnickou a Soukromou střední odbornou školu z Hranic. Výběrová komise hodnotila kvalitu a rozsah spolupráce škol s firmami.

Spolupráce s firmami se má odehrávat ve čtyřech oblastech: odborná praxe studentů ve firmách, výuka odborníků z firem ve školách, vedení maturitních projektů a stáže učitelů odborných předmětů ve firmách. „Všechny čtyři formy využíváme již nyní,“ říká ředitel soukromé Střední školy informatiky a ekonomie DELTA Jiří Formánek. „Na praxe chodí studenti do eBRÁNY a Unicornu. eBRÁNA u nás přednáší internetový marketing, Unicorni programování. Ti také vedou většinu maturitních projektů a minulý rok jsme s eBRÁNOU začali i se stážemi ve firmách,“ popisuje širokou spolupráci. „Protože byl jedním z hodnotících kritérií i počet studentů, spojili jsme se s dalšími školami. Díky méně početným třídám jsme totiž relativně malí,“ vysvětluje Formánek. „Aspoň jsme pardubické Elektrotechně trochu pomohli,“ dodává.

Garantem partnerství za IT firmy je pardubická eBRÁNA

Garanty partnerství za profesní sféru se stala pardubická společnost eBRÁNA, která s DELTOU dlouhodobě spolupracuje na výuce i praxích studentů. „Před dvěma lety jsme dokonce společně založili studentskou firmu eDELTA, ve které naši studenti pracují na menších komerčních zakázkách,“ popisuje spolupráci Formánek.


Úspěch skupiny Mudlů ve studentské firmě eDELTA
Autor: archiv eBRÁNA

 

Výchovu středoškoláků si pochvaluje i sama eBRÁNA. „Do naší firmy si snažíme vybírat opravdu schopné spolupracovníky a o šikovné studenty máme vždycky zájem. Když na ně můžeme působit ještě při studiích, je to pro nás i pro ně velká výhoda,“ popisuje práci s mládeží Jiří Janků, ředitel pardubické eBRÁNY. „Čas našich odborníků, kteří studenty mentorují při přípravě projektů do IT soutěží a psaní školních závěrečných prací nebo jim předávají své know-how na praxi v eBRÁNĚ, vnímáme jako důležitou investici. Investici do schopných mladých lidí v našem regionu i potenciálních zaměstnanců,“ vysvětluje Janků.


Studenti pracují na zakázce pro ZŠ Staňkova – e-learning pro předškoláky
Autor: archiv DELTA škola  

Spolupráce s firmami je důležitá. Výsledky jsou vidět v soutěžích.

Know-how firem pomáhá studentům k úspěchům v soutěžích. „Poslední tři roky jsou pro nás jak z říše snů. Naši studenti vyhráli JuniorInternet, CompOst, v BusinessPointu jedno vítězství a letos druhé místo, 2x finále EXPO Science AMAVET,“ vypočítává úspěchy studentů Formánek. „Všechny úspěchy mají přitom stejného jmenovatele: přímý styk s firmami. Studenti v nich pracovali jako brigádníci nebo jim firmy aspoň vedly maturitní projekty,“ vyzdvihuje důležitost spolupráce Formánek.


2. místo z brněnského BusinessPoint 2014 - Návrh webových stránek vysoké školy.
Autor: archiv DELTA-škola 

Začínají se probouzet i další firmy z regionu.

eBRÁNA však není jediná, která si příležitost ve spolupráci se školami uvědomuje. „Náš IT obor na spolupráci s firmou vlastně vznikl,“ říká Formánek. „Náplň a skladbu odborných předmětů jsme dávali dohromady s UNICORNEM, největší českou IT firmou, která vytváří velké informační systémy. Jejich zaměstnanci z hradecké pobočky u nás učí například programování, vedou maturitní projekty…,“ vysvětluje Formánek jeden z možných důvodů, proč se právě jejich projekt výběrové komisi tak líbil.

Na středních školách začínají hledat svoji příležitost i další společnosti. „Před měsícem nás oslovila jedna hradecká firma s žádostí o spolupráci. Zabývají se průmyslovými technologiemi v podnicích, jako jsou třeba pivovary. Zatím jsou jednání teprve na začátku, ale pravděpodobně jim poskytneme prostor pro výuku jednoho nepovinného předmětu a dlouhodobé brigády pro studenty,“ uvažuje Formánek.

Cíl projektu – ověřit možné formy spolupráce

Výstupem z projektu bude ověření vhodných forem spolupráce, popis příkladů dobré praxe, objevení možných úskalí a případně i návrh legislativních opatření. „Snažíme se, aby u nás odborné předměty učili skutečně odborníci z praxe. Programování u nás učí třeba programátoři z Unicornu. Již delší dobu se snažíme nalákat k nám na výuku pana Janků – ředitele eBRÁNY. Ale to jsou všechno lidé, kteří nemají pedagogické vzdělání. S jejich platem po nich skutečně nemůžeme chtít, aby si je šli doplňovat. Přesto si myslím, že právě jejich výuka dá studentům daleko víc, než výuka jakéhokoliv absolventa pedagogické fakulty oboru informatika,“ popisuje jednu z legislativních překážek Formánek.

V projektu POSPOLU bylo vyhlášeno celkem dvacet výběrových řízení v různých odvětvích vzdělávání. Celková suma určená na spolupráci škol a firem je přes 32 milionů korun. Vítězné školy v IT odvětví dostanou na spolupráci přes jeden milion.

Naší spolupráce si všiml i Pardubický deník:

Jiří Formánek

Jiří Formánek
ředitel školy