Výběr volitelných předmětů
Ve 3. a 4. ročníku můžete 14 hodin volitelných předmětů. Zde najdete anotace předmětů.
Volitelné předměty - anotace
3. ročník - celkem 8 hodin
Cvičení z programování (CP3) 3 h
V jazyce Java nebo JavaScript/TypeScript
- Komunikace mezi objekty:
- Základy objektového programování
- Práce s třídami a objekty
- Zapouzdření, dědičnost, polymorfizmus
- Principy komunikace mezi objekty (metody, parametry, návratové hodnoty)
- Vyšší návrhové vzory a datové struktury:
- Důležité návrhové vzory jako Singleton, Factory, Observer, IoC
- Datové struktury jako pole, seznamy, stromy, hashovací tabulky
- Principy efektivního využití datových struktur pro různé účely
- Unit testy:
- Principy a výhody psaní unit testů
- Testování jednotlivých metod a tříd
- Použití frameworků pro testování
- Vícevláknové aplikace (jen v jazyce Java):
- Základy práce s vlákny v Javě
- Synchronizace vláken, zámky, podmíněné proměnné
- Bezpečná komunikace a sdílení dat mezi vlákny
Společně v obou skupinách
- Návrh a realizace jednoduché frontendové webové aplikace s použitím frameworku:
- Základy frontendového vývoje (HTML, CSS, JavaScript)
- Použití frameworku React
- Principy SPA (Single Page Application) a routování
- Komunikace mezi webovou aplikací a GraphQL API:
- Základy GraphQL a jeho výhody oproti REST API
- Implementace GraphQL dotazů a mutací ve webové aplikaci
- Návrh GraphQL schématu pro konkrétní aplikaci
- Využití ORM ve webovém vývoji:
- Základy ORM (Object-Relational Mapping) a jeho výhody
- Integrace ORM frameworků Prisma
- Práce s relačními databázemi pomocí ORM
- Serverless řešení webové aplikace založené na Firebase:
- Základy serverless architektury
- Integrace Firebase do webové aplikace pro hosting, databáze, autentizaci atd.
- Výhody a omezení použití serverless přístupu v závislosti na potřebách aplikace
Cvičení z grafiky (CG3) 3 h
- typografie a písmo,
- 3D grafika,
- individuální projekt z plošné, webové a 3D grafiky.
Algoritmy (AL3) 2 h
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni se základními datovými strukturami a vybranými algoritmickými problémy, které rozšiřují kompetence v oblasti programování a návrhu software. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- vlastnosti algoritmů a jejich optimalizace,
- základní datové struktury,
- základy UML a jeho využití,
- algoritmy třídění - Selection sort, Bubblesort, Insertion sort apod.,
- problematika minimální kostry grafu,
- základní kryptografické algoritmy.
V rámci předmětu jsou řešeny týmové projekty, jejichž úkolem je nejen aplikace zadaných algoritmů, ale také jejich pochopení a prezentování jejich principů.
Digitální video (PGDV3) 2 h
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni se základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které rozšiřují kompetence v oblasti pořizování a zpracování digitálního videa. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- historický vývoj kinematografie (filmoví předchůdci a průkopníci),
- volba techniky a její používání (výhody mobilních telefonů x fotoaparátů x videokamer),
- expozice světla a barev (exponometrie) při pořizování videozáznamu,
- televizní (video) žánry, videa pro sociální sítě a jejich specifika
- dynamická kompozice (rámování) obrazu při snímání videa,
- filmový jazyk (filmová řeč)-velikosti záběrů, rakurz, filmová osa,
- produktové video pro IM v praxi – „Pracovní postup“,
- práce ve filmovém (video) ateliéru a v exteriéru,
- editace, úpravy a archivace videozáznamu pomocí videoeditoru Adobe Pr,
- alternativní video-editory v praxi-výhody, nevýhody,
- současná kameramanská praxe-tipy a triky,
- video experimenty a současné trendy v profesionální tvorbě.
V rámci předmětu jsou řešeny individuální a týmové projekty, jejichž výstupy budou prezentovány nejenom v elektronické podobě na webové galerii DELTA (YouTube Delta Film), ale i na studentských filmových soutěžích.
PHP (Web3) 2 h
- seznámení s PHP serverem, základy syntaxe, zvláštnostmi jazyka (asociativní pole, multibyte řetězce apod),
- OOP v PHP,
- Udržení stavu (cookies, sessions),
- zásady práce s hesly (ukládání, hashování, solení), autentizace,
- připojení SQL databáze,
- zpracování uživatelského vstupu (formuláře, uploady), metody GET a POST,
- regulární výrazy,
- PHP MVC framework (Laravel, Nette apod.),
- konfigurace PHP a webového serveru.
Základy internetového marketingu (ZIM) 1 h
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy internetového marketingu v komerční oblasti. Přiblížit základní koncepce, hlavní principy a nástroje marketingového řízení a představit aktuální marketingové trendy a strategie. Zvláštní pozornost je věnována otázkám chování a rozhodování uživatelů a webové analytice. Důraz je kladen na aktivní přístup a interaktivitu.
Internetový marketing (IM) 3 h
Cílem předmětu je seznámit studenty s prostředím internetu jako marketingovým nástrojem, s metodami, jak přistupovat k různým cílovým skupinám, jak tvořit kampaně a budovat značku, jak naplňovat marketingové cíle, jak je měřit a jak vyhodnocovat návratnost investic. Důraz je kladen na aktivní přístup a interaktivitu. Studenti mají možnost pracovat na reálných marketingových kampaních.
4. ročník - celkem 6 hodin
Cvičení z programování (CP4) 2 h
- návrh a tvorba jednoduché aplikace pro Android,
- design layoutu aplikace s ohledem na UX,
- práce s databází SQLite,
- publikace aplikace do Google Play,
- návrh a realizace backend aplikace,
- komunikace Android aplikace s backendovou aplikací pomocí REST API.
Ateliéry-Multimediální technologie (AMMT4) 2 h
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni se základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které rozšiřují kompetence v oblasti organizace odbavení profesionálního živého videopřenosu (záznamu) videa Live Video stream, Live video Cut plus záznamu a pořizování videozáznamů pro VR (Video 360). Live projekce. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- živý přenos, HW technologie Black Magic Atem Mini Pro,
- kamerová technika vhodná pro videostream,
- zvuková technika a specifika snímání při přenosu (zpoždění zvuku, „dvojí“ mixáž ad.),
- režie a komunikace při živém přenosu (záznamu),
- NDI (Network Device Interface) nová technologie v odbavování TV grafiky,
- TV grafika a JVS ČT – pravidla a aplikace v praxi,
- přenosy pro IM – firemní eventy, koncerty, LED projekce,
- specifika natáčení 360 videí pro VR,
- základní editace a postprodukce 360 videí s vlastní grafikou
- exkurze v profesionálním obrazovém videostudiu Rozhlasové a televizní laboratoře UK Praha.
V rámci předmětu jsou řešeny individuální a týmové projekty (např. pořizování přenosů a záznamů pro potřeby školy), jejichž úkolem je nejenom aplikovat správné metody při používání HW a SW nástrojů, ale také pochopení základních principů kombinované multimediální grafiky v praxi.
Cvičení grafika-Multimediální tvorba (CGMT4) 2 h
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni se základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které rozšiřují kompetence v oblasti tvorby pokročilých video efektů a animací pro interaktivní multimédiální výstupy. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- historie a vývoj videoefektů a animací,
- SFX (VFX) Special effects,
- Time Lapse záznamy a jejich postprodukce,
- práce s klíčovými snímky, Adobe Pr, Adobe Ae ,
- statické a dynamické masky v Adobe Pr, Adobe Ae,
- optické efekty umožňující záměnu pozadí (Chroma Key, Luma Key),
- Adobe Ae Optical Flares,
- video Pluginy Adobe Ae, Adobe Pr a jejich aplikace,
- animace vlastní grafiky vytvořené v I. a II. ročníku,
- animace rastrové 2D grafiky do 3D,
- techniky Slow Motion v praxi,
- Rotoscoping a aktuální možnosti využití AI,
- ad...
V rámci předmětu jsou řešeny individuální a týmové projekty, jejichž úkolem je nejenom aplikovat správné metody při používání HW a SW nástrojů, ale také pochopení základních principů při tvorbě FX efektů pro digitální video.
Základy interaktivní zvukové tvorby pro pohyblivou grafiku (ZTGR4) 2 h
V rámci předmětu jsou studenti seznámeni se základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které rozšiřují kompetence v oblasti ozvučování pohyblivé grafiky. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- fyzikální podstata zvuku a jeho vlastnosti, šíření,
- volba DAW a jeho používání,
- způsoby snímání zvuku (volba mikrofonů, umístění,
- vliv prostředí na kvalitu nahrávky (akustika prostoru, hlukové pozadí),
- kombinace hudby a mluveného slova (na co si dávat pozor),
- práce s archivními zvuky (úprava zvuků, sound design apod.),
- možnosti ruchových bank – základní problematika licencí,
- praktické tipy pro nahrávání,
- umělá inteligence (AI) ve zvuku,
- exkurze v profesionální zvukové postprodukci.
V rámci předmětu jsou řešeny individuální a týmové projekty, jejichž úkolem je nejenom aplikovat správné metody při používání HW a SW nástrojů, ale také pochopení základních principů zvukové perspektivy a vlivu zvuku na význam obrazové grafiky.
Rozšiřující možnosti jazyka SQL - PL/SQL (PLSQL) 2 h
Předmět seznamuje studenty s pokročilými metodami jazyka SQL a PL/SQL s důrazem na základní možnosti a principy jazyka PL/SQL. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- PL/SQL bloky,
- proměnné v jazyce PL/SQL,
- přehled SQL DML, zobrazení a správa dat v PL/SQL,
- IF, CASE, LOOPS, WHILE, vnořené bloky,
- explicitní a implicitní kurzory,
- uživatelsky definované záznamy,
- výjimky,
- uložené procedury,
- funkce,
- PL/SQL balíčky,
- dynamické SQL a zlepšení výkonu jazyka PL/SQL,
- spouště (triggery) v PL/SQL,
- správa závislostí v PL/SQL,
- PL/SQL kompilátor.
V rámci předmětu studenti zpracovávají v týmu jednotlivé praktické úkoly a učí se porozumět úlohám z praxe. Pro ověření nabitých znalostí jsou během studia za každou kapitolou zpracovávány shrnující úlohy.
NoSQL databáze a datová úložiště (NoSQL) 2 h
Předmět seznamuje studenty s NoSQL databázemi a datovými úložišti, zaměřuje se na srovnání relačních databází a nosql systémů jako jsou noSQL databáze typu klíč-hodnota, noSQL databáze typu dokumentové, noSQL databáze typu sloupcové, noSQL databáze typu grafové. V rámci předmětu jsou probírána zejména tato témata:
- technologie pro zpracování dat,
- NoSQL databáze klíč-hodnota - základní principy NoSQL databází klíč-hodnota, seznámení s produktem REDIS (využití, instalace, základní příkazy, další možnosti při práci s REDIS, rozšířené příkazy a možnosti využití, procvičování příkazů v REDIS,
- NoSQL databáze dokumentové - základní principy NoSQL databází dokumentové, seznámení s produktem MongoDB (využití, instalace, základní příkazy, další možnosti při práci s MongoDB, rozšířené příkazy a možnosti využití, procvičování příkazů v MongoDB,
- NoSQL databáze grafové - základní principy NoSQL grafových databází, seznámení s produktem Neo4j (Neo4j, instalace, základní příkazy, další možnosti při práci s Neo4j, rozšířené příkazy a možnosti využití, procvičování příkazů v Neo4j,
- NoSQL sloupcové databáze - základní principy NoSQL sloupcových databází, seznámení s produktem Apache Cassandra - využití, instalace, základní příkazy s Apache Cassandra, další možnosti při práci s Apache Cassandra, rozšířené příkazy a možnosti využití, procvičování příkazů v Apache Cassandra,
- Python a zpracování dat.
V rámci předmětu studenti zpracovávají v týmu jednotlivé praktické úkoly a učí se porozumět úlohám z praxe. Pro ověření nabitých znalostí jsou během studia za každou kapitolou zpracovávány shrnující úlohy.