Maturitní zkoušky

Termíny maturit a důležité dokumenty.

Časový harmonogram - jarní termín 2025

  • do 1. prosince - odevzdání přihlášek k maturitě k jarnímu termínu (do 25. června - pro podzimní termín maturity),
  • do 31. března - odevzdání seznamu literárních děl pro ústní zkoušku z ČJ - jarní termín (do 30. června - podzimní termín)
  • do 31. března - odevzdání maturitních projektů (4.A, 4.B) - jarní termín (do 30. července - podzimní termín)
  • duben 2025 - Praktické zkoušky a písemné práce z ČJ a AJ
  • 2.–5. května 2025 - Didaktické testy
  • 19.-23. května 2025 - "svatý týden"
  • 26.-30. května 2025 - ústní zkoušky a obhajoby maturitních prací/portfolií
  • 6. června 2025 - předání maturitních vysvědčení (zahradní grilovačka)

V případě nedostavení se ke zkoušce se musíte do 3 dnů písemně dopisem omluvit řediteli školy - jinak vám propadne termín. Katalogy požadavků pro společnou část maturitní zkoušky, tj. zkoušky z českého jazyka, cizího jazyka popř. matematiky jsou ke stažení na stránkách www.novamaturita.cz.

Státní část maturitní zkoušky

Od jarního termínu maturitní zkoušky 2021 zůstaly ve státní části maturity pouze tyto (dříve dílčí) zkoušky:

  • didaktický test z českého jazyka,
  • didaktický test z anglického jazyka NEBO z matematiky.

Všechny ostatní (dříve dílčí části) zkoušky nebo "celé" zkoušky jsou již v režiji školy a spadají do tzv. Profilové části.

Profilová část maturitních zkoušek

Seznam povinných zkoušek

Odborné předměty

  • Projekt z IT předmětů s obhajobou,
  • Ústní zkouška z Odborných předmětů (Počítačové systémy a sítě, Linux, Internetové aplikace, Počítačová grafika, Internetové prezentace, Databáze, Výpočetní technika)
  • Praktická zkouška z IT předmětů:
    • 1. část - Počítačové sítě (90 min)
    • 2. část - MS Office (120 min) (zkoušku je možné nahradit certifikáty Microsoft Office Specialist (budou uznávány v hodnotě 100% úspěšnosti) nebo ECDL - minimálně 4 zkoušky Word, Excel, PowerPoint, Access - % dle procentního zisku u dané zkoušky),
    • 3. část - dle volby studenta: Pokročilá konfigurace sítě (120 min/Počítačová grafika (210 min)
Ústní zkouška z Odborných předmětů - seznam témat

Okruhy učiva z odborných předmětů se skládají ze dvou částí - 13 otázek z počítačových sítí, bezpečnosti a Linuxu je společných pro všechny žáky, dalších 12 určuje sada volitelných předmětů, které žák v průběhu studia absolvoval.

Společná část

  1. Hardware počítačů

    Význam a využití základních části počítače (výpočetního systému), schéma Von Neumannovy a Harvardské architektury procesoru, klíčové parametry ovlivňující výkon procesoru (L1, L2, L3 cache, architektura North bridge a South bridge, počet jader, podpora vláken per jádro apod.). Výběr základních součástí počítače při návrhu (nákupu) sestavy s ohledem na vzájemnou závislost jednotlivých komponent a postup oživení počítače.

  2. Operační systémy

    Základní funkce operačního systému. Definice procesu a jeho základní stavy a vlastnosti definované v Process Control Block. Vývoj a druhy operačních systémů včetně jejich základních vlastností. Architekturou mikrojádra a monolitického jádra.

  3. Periferní zařízení

    Kategorie periferií a jejich charakteristické vlastnosti jednotlivých kategorií. Význam a princip USB, Thunderbolt, oblast využití, používané standardy (verze) včetně technických parametrů. Průběh instalace a operace vykonávané při instalaci periferního zařízení a rozdíly při instalaci na OS Windows a OS Linux (balíčkovací systémy). Princip připojení a komunikace HW komponent v OS Linux a roli démona udev.

  4. Počítačové sítě, topologie

    Síťový model ISO/OSI a architektura TCP/IP, popis základních funkcí jednotlivých vrstev a jejich aplikace v příkladu. Adresování na jednotlivých vrstvách architektury TCP/IP. Síťové protokoly a jejich příklady na jednotlivých vrstvách architektury TCP/IP. Fyzická a síťová topologie.

  5. Síťové prvky

    Klasifikace síťových prvků dle jejich funkce do jednotlivých vrstev síťového modelu ISO/OSI a architektury TCP/IP. Komparace funkcionalit a využití síťových prvků Switch a Router. Kolizní a broadcast doména ve vztahu k aktivním síťovým prvkům. Význam Gateway pro propojení LAN sítí a význam funkce NAT a vlastnosti, funkce a význam firewallu v počítačové síti.

  6. TCP/IP, síťové služby

    Komparace modelu ISO/OSI a architektury TCP/IP a určení rozdílu mezi těmito síťovými modely. Příklady využívaných protokolů a popište jejich funkci a standardizované názvy PDU na jednotlivých vrstvách architektury TCP/IP. Význam aplikační vrstvy, transportní vrstvy, síťové vrstvy a vrstvy síťových rozhraní z pohledu adresace při síťové komunikaci. IP adresace (IPv4 a IPv6) v sítích TCP/IP a včetně strukturu a úlohy jednotlivých části IP adresy a masky a hlavičky IPv4 a IPv6.

  7. Návrh jednoduché sítě

    Pravidla a postupy při návrhu sítě typu LAN. Strukturovaná kabeláž, možnosti připojení LAN sítě do internetu. Funkce a význam switche v sítích typu LAN, princip a využití VLAN. Možnosti podsíťování metodou VLSM pro protokol IPv4. Využití adresace LAN sítě za využití protokolu IPv6 s důrazem na Link-local adresy, Global unicast adresy. Princip fungování a komunikace mezi serverem a klientem u služby DHPCv4, DHCPv6 včetně technologie SLAAC.

  8. Bezdrátové technologie

    Skupiny (typologie) bezdrátové datové technologie dle dosahu signálu (WPAN, WLAN, WMAN, WWAN). Základní parametry standardu 802.11 (a, b, g, n, ac). Význam jednotlivých položek rámce protokolu 802.11. Rozdíly mezi prvky označované jako Home Router, Wireless Access Points, autonomní APs a Controller-based APs. Význam využívání přenosových kanálů. Princip a rozdíl ve fungování protokolu CSMA/CD a CSMA/CA.

  9. Souborové systémy

    Úloha souborového systému a příklady použití souborových systémů v různých operačních systémech. VFS (virtual file system) v OS Linux a jeho role při zpracování požadavku práce se souborem. Komunikace v rámci OS Linux (roury, zprávy a sockety) a jejich vazbu na souborový systémy. Způsob využití NTFS pro správu dat, vlastnictví a slučování oprávnění v kontextu zabezpečení dat na úrovni NTFS. Principy oprávnění a jejich aplikace při přesunu a kopírování dat v rámci jednoho uložiště nebo mezi různými uložišti.

  10. Zabezpečení sítí LAN

    Triáda CIA a význam pojmů Důvěrnost, Integrita a Dostupnost. Identifikace potenciálních cílů útoku v sítích typu LAN. Funkce jednotlivých částí bezpečnostního modelu a jeho význam. Kategorizace útočníků do skupin a jejich odlišnost. Útoků ARP attacks, STP attack, DHCP attack, address spoofing attack a návrh obrany z pohledu konfigurace switche. Zásady a postupy konfigurace Wi-Fi síťového prvku pro zajištění dostatečného zabezpečení při využití Shared Key Authentication metod (WEP, WPA, WPA2, WPA3). Základní metody šifrování pro WLAN (Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) a Advanced Encryption Standard (AES)).

  11. Serverové OS, role

    Důvody využití serverových řešení. Funkcionality rolí, které může plnit síťový server (např. Active Directory Certificate Services, Active Directory Domain Service, DHCP Server, DNS Server, File and Storage Services, Hyper-V, Windows Server Update Services). Důvody nasazení Domain controller. Princip fungování DHPCv4, DHCPv6 (včetně technologie SLAAC) způsob počáteční komunikace mezi klientem a serverem. Protokolu DNS a struktura domén. Rozdíl mezi správou a serverového operačního systému a desktop operačního systému.

  12. Operační systémy Linux

    Funkce a význam operačního systému, důvody implementace režimu jádra a uživatelském režimu s ohledem na mapování RINGů procesoru. Porovnání operačního systému Linux s jinými operačními systémy a možnosti použití a využití v praxi. Příklad Linuxových distribucí, vhodnost jejich použití význam Live distribuce (Live CD, Live USB) a role LTS verzí.

  13. Základní správa OS Linux

    Význam souborů passwd a shadow z pohledu správy operačního systému. Oprávnění v OS Linux a jejich administrace. Možnosti správy uživatelů a skupin v operačním systému Linux (useradd, groupadd, groupmod, groupdel apod.). Parametry nového uživatele. Základní principy a možnosti tvorby skriptů v shellu.

Podle volitelných předmětů

  1. CP3: Základy programování

    Základní popis programování a jeho různé pojetí. Proměnná a její definice. Řízení toku programu (podmínky, cykly). Metody a jejich využití.

  2. CP3: Základy OOP

    Položky, vlastnosti a metody. Statické a instanční atributy. Zapouzdření, dědičnost, polymorfismus, abstrakce. Interface.

  3. AL3: Unified Modeling Language (UML)

    Význam a využití Unified Modeling Language – UML. Význam a užití využití Use Case Diagram, Use Case Specifikace, Doménový model a vztahy v tomto modelu, Class diagram

  4. AL3: Vybrané algoritmizační problémy

    Základní vlastnosti algoritmů, časová náročnost algoritmů a příklady odhadu složitosti. Principy základních datových struktur (pole, list, spojový seznam, fronta, zásobník, strom). Třídicí/řadicí algoritmy a grafové algoritmy pro hledání nejkratší cesty.

  5. Web3: Základy webové tvorby

    Komunikace webového serveru s prohlížečem; Definice frameworku pro statický web; Základy HTML – rozdělení tagů a sémantické prvky stránky; Bezvýznamové prvky a jejich využítí; Formuláře a práce s nimi; Grafická stránka webu v rámci CSS – selektory, pozicování prvků, responzivita. Zobrazení prvků pomocí gridu a flexu.

  6. Web3: Webový server a PHP

    Webový server, skriptovací jazyk, metody odeslání formuláře (POST a GET), jeho zpracování a validace dat, Sessions a Cookies, PHP a práce s databází, zabezpečení PHP aplikace (nejčastější typy útoků), ukládání hesel, PHP framework. MVC architektura

  7. IM3: Online marketingová komunikace

    Definice online marketingová komunikace a její cíle. Výhody a nevýhody online kanálů oproti tradičním médiím. Klíčové faktory pro výběr vhodných kanálů. Sociální sítě jako marketingový kanál (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok). Placená reklama (Google Ads, Facebook Ads) – výhody a nevýhody. Obsahový marketing (blogy, videa) a vhodné kanály. Influencer marketing a výběr influencerů. E-mail marketing a efektivní komunikace. Remarketing a jeho využití. Metriky pro měření úspěšnosti kampaní. A/B testování a jeho význam. Role SEO a nástroje pro zlepšení viditelnosti.

  8. IM3: Realizace marketingového plánu

    Definice a význam marketingového plánu pro firmu. Hlavní cíle a části marketingového plánu (situační analýza, SWOT). Analýza konkurence a stanovení marketingových cílů (SMART kritéria). Vztah marketingových cílů ke strategii firmy (kvantitativní vs. kvalitativní cíle). Marketingová strategie, výběr cílové skupiny a pozicování produktu. Marketingový mix (4P: produkt, cena, místo, propagace). Tvorba rozpočtu a hodnocení efektivity marketingových aktivit. Metody sledování a kontroly plnění plánu, úpravy při změnách tržních podmínek.

  9. CG3: Počítačová grafika

    Rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou, barevná hloubka obrazu, indexovaná barva,     barevné modely, formáty rastrové a vektorové grafiky.

  10. CG3: Webový design

    UI grafické programy, webový grid, webové fonty, hierarchie obsahu, meziřádkový proklad, znaky na řádce, zarovnání a kontrast textu.

  11. PGDV3: Digitální video-technika

    Historie a současnost pořizování videozáznamu. Konstrukce současných kamer typu VCR, DSLR a EVF. Vlastnosti a druhy objektivů pro kamerovou techniku.
    Používání clony, citlivosti snímače a časové závěrky při expozici videa.

  12. PGDV3: Editace videa, videoformáty

    Obrazové kodeky a kontejnery, současné normy TV vysílání (PAL, NTSC, H264, H265, interlaced/progresive video, Full HD video, 4K video). Velikosti záběrů a filmové směry. Filmová osa. Preprodukce, produkce, postprodukce videa.

  13. CP4: Datové struktury a serializace

    Základní datové typy, jejich reprezentace v paměti. Referenční datové typy. Předávání proměnných odkazem a hodnotou. Datové typy a struktury. Generické kolekce. Serializace a deserializace dat.

  14. CP4: JavaScript

    Využití DNS; Rozdíly mezi dynamickým a statickým webem; Základní definice jazyka JavaScript a jeho rozdíly oproti jiným programovacím jazykům; Propojení JS s DOM; Úprava CSS pomocí skriptu; Využití událostí (events); Timer a Fetch API; Základní přehled JS frameworků.

  15. PLSQL4: RDBMS a jazyk SQL

    Relační databáze a jazyk SQL, příkazy jazyka SQL, spojování tabulek, operátory, aliasy, souhrnné a skupinové dotazy.

  16. PLSQL4: PL/SQL – rozšíření SQL

    PL/SQL blok, proměnné, zobrazení a správa dat v PL/SQL, řízení toku programu, implicitní a explicitní kurzory, uložené procedury, funkce a triggery a PL/SQL balíčky.

  17. NoSQL4: NoSQL 1

    NoSQL databáze, základní principy databází typu klíč-hodnota a sloupcových databází, příklady vhodných nasazení a příkazů.

  18. NoSQL4: NoSQL 2

    NoSQL databáze, základní principy databází dokumentových a grafových databází, příklady vhodných nasazení a příkazů.

  19. AMMT4: Videostreamy a digitální vysílání

    Historie a vývoj televizního vysílání. Videokodeky-videoformáty pro televizní vysílání a jejich vývoj. Technologie a technika Black Magic, DataVideo, NewTek. Současné streamovací technologie pro sociální sítě.

  20. AMMT4: Multimediální grafika

    HW technika pro pořizování 360 digitální fotografie a videa. Možnosti editace 360 fotografie a videa pomocí nástrojů Adobe CC. Formáty grafiky pro televizní vysílání a grafický jednotný vizuální styl.

  21. ZTGR4: Zvuková technika

    Rychlost zvuku a jeho šíření v závislosti na prostředí. Akustické vlastnosti prostoru. Historie a vývoj zvukové techniky. Konstrukce, citlivost, směrová charakteristika a šum mikrofonů. Zvukové formáty komprimované a nekomprimované.

  22. ZTGR4: Zvuková postprodukce

    Zvukový podkres a možnosti dramaturgie v digitálním videu. Hardwarová technika pro záznam zvuku. Interní a externí zvukové karty ve výpočetní technice. Audio mixážní pulty analogové a digitální. Nejpoužívanější zvukové formáty komprimované.

  23. CGMT4: Animace grafiky

    Možnosti rekonstrukce digitální fotografie pomocí současných SW nástrojů a AI. Nástroje pro animace statické rastrové a vektorové grafiky (digitální fotografie, loga, titulky). Současné nástroje pro produkci a postprodukci grafiky pro sociální sítě.

  24. CGMT4: Vizuální efekty ve videu

    Monochromatické pozadí a nástroje chroma key ve videopostprodukci. Možnosti generování objektů pomocí AI v editorech Adobe CC. Klíčové snímky v nástrojích Adobe CC a jejich použití pro pokročilé videoefekty.

Praktická zkouška z IT předmětů - 1. část - Počítačové systémy a sítě

Zkouška obsahově pokrývá tato témata:

  • Práce a konfigurace UNIX systémů využívaných v aktivních síťových prvcích v LAN

  • Návrh a implementace síťových služeb IPv4, IPv6, DHCP, DHCPv6, DNS, SSH apod.

  • Nastavení správného síťového připojení, volba vhodných síťových prvků, diagnostika na straně klienta i serveru (služeb)

  • Správa serveru, uživatelé, skupiny a jejich implementace v LAN s důrazem na platformu Microsoft Windows

  • Práce s Cisco IOS, Packet Tracer

Praktická zkouška z IT předmětů - 2. část - MS Office

Zkouška obsahově odpovídá certifikacím ECDL modulů: M3-M6 (tzn.: Word, Excel, Access, PowerPoint).

Tuto část zkoušky je možné nahradit výsledkem standardizované zkoušky:

  • ECDL M3-M6
  • Microsoft Office Specialists - základní úroveň nebo na úrovni Expert  (Word, Excel, Access, PowerPoint)

Pokud chce student tuto část zkoušky nahradit sadou certifikátů, musí do 31.3. odevzdat řediteli školy písemnou žádost o nahrazení zkoušky (prostřednictvím vyučující předmětu Výpočetní technika) . Součástí žádosti je vždy originál dokladu o úspěšném vykonání standardizované zkoušky nebo jeho úředně ověřená kopie.

Praktická zkouška z IT předmětů - 3. část - varianta Počítačová grafika

Ilustrátor

Např.: kresba nástrojem pero podle předlohy, použití nástroje cestář, přebarvení objektu do barevného přechodu, umístění stínu podle zadaných parametrů, …

Photoshop

Např.: vymaskování portrétní fotografie a umístění portrétu na nové pozadí, úprava fotografie pro tisk - převod do modelu CMYK, zadání přesné velikosti, doostření snímku, barevné vyvážení, …

InDesign

Např.: zalomení 2 stran textu formátu A4 do dvousloupcové sazby. Načtení textu a zadání velikosti, prokladu a rozpalu určeného písma. Import fotografie, …

Premiere Pro

Např.: Editace „hrubých záběrů“ pro finální stopáž 30“ - nutnost dodržení kompozičních pravidel pro kompletaci dynamické grafiky (velikosti záběrů a jejich návaznost, směry pohybů), anonymizace obličeje pohybující se osoby pomocí pohyblivé masky, vložení statických a pohyblivých titulků dle zadání, úprava barevného podání pomocí nástroje Lumetri Colors, vložení hudebního podkresu a nastavení zvukové úrovně v dB dle zadání, …

Media Encoder

Např.: Export videa a zvuku z projektu Adobe Premiere Pro dle zadaných parametrů pro různá média, apod.

Audition

Např.: Editace, normalizace, ekvalizace včetně odstranění nežádoucích frekvencí ze zvukové smyčky s následným exportem do požadovaného formátu, ...

After Effects

Např.: Vytvoření jednoduché Ae kompozice. Práce s vrstvami. Import zdrojových souborů. Editace, vložení a nastavení efektů dle zadání. Export do požadovaného formátu, …

Praktická zkouška z IT předmětů - 3. část - varianta Pokročilá konfigurace sítě

Zkouška nad rámec 1. části obsahově pokrývá tato témata:

  • Práce a konfigurace UNIX systémů využívaných v aktivních síťových prvcích v LAN z pohledu skriptování a práce s externími konfiguračními zdroji
  • Návrh a implementace principů směrování nad protokolem IPv4 a IPv6
  • Návrh a implementace VLAN
  • Hledání konfiguračních a topologických chyb v zadaném zapojení LAN sítě
  • Návrh a konfigurace sítí WLAN
  • Pokročilá práce s Cisco IOS, Packet Tracer

Všeobecně vzdělávací předměty

  • Český jazyk a literatura - písemná práce a ústní zkouška,
  • Anglický jazyk - písemná práce a ústní zkouška.

Vyberte ze SEZNAMU ČETBY PRO ÚSTNÍ ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY Z ČJ. Oboustranně vytiskněte, podepište a odevzdejte.

Anglický jazyk - seznam maturitních témat 3. části
  1. About my family and myself
  2. My daily programme
  3. Description of my house or flat; My dream house or flat
  4. My town, my village
  5. My plans for future
  6. Description of a person, character and appearance 
  7. Clothes and fashion
  8. Sport and its meaning in my life
  9. Food and meals, at a restaurant
  10. Washington and the USA
  11. Travelling and means of transportation
  12. Health and sickness, seeing a doctor, description of a human body
  13. Leisure time, hobbies, the way I spend my free time
  14. Environment
  15. Nature and weather
  16. School and work 
  17. Shops and shopping
  18. Entertainment, my cultural life
  19. London and Great Britain 
  20. Prague the capital city of the Czech Republic
  21. Holidays and celebrations 
  22. Australia and New Zealand
  23. The Czech Republic 
  24. People and Social life
  25. Mass media- television, radio, press, internet
     
Anglický jazyk - písemná práce

Maturant si bude moci zvolit jedno ze tří vyhlášených zadání. Zadání bude v angličtině a bude rozpracováno do podrobnější osnovy. K dispozici budou slovníky.

  • Jazykové útvary: review, story, essay (for and against...), informal email, formal email (application letter, complaint letter, ...),
  • Rozsah: 200-220 slov,
  • Časová dotace: 60 minut
Náhrada zkoušky z AJ certifikátem

Profilovou zkoušku z AJ (obě části - ústní i písemnou) je možné nahradit výsledkem standardizované zkoušky dokládající jazykové znalosti žáka na jazykové úrovni B2 nebo vyšší. Aktuální seznam zkoušek zveřejňuje MŠMT vždy do 31.3. Můžete však počítat s těmito zkouškami: B2 - Cambridge FCE, C1 - Cambridge CAE, B2 - státní jazyková zkouška základní, C1 - státní jazyková zkouška všeobecná.

Pokud chce student profilovou část zkoušky z anglického jazyka nahradit certifikátem, musí do 31.3. odevzdat řediteli školy písemnou žádost o nahrazení zkoušky (prostřednictvím svého vyučujícího angličtiny) . Součástí žádosti je vždy originál dokladu o úspěšném vykonání standardizované jazykové zkoušky nebo jeho úředně ověřená kopie.

Seznam nepovinných zkoušek

  • Matematika + (okruhy témat odpovídají katalogu požadavků, který je možné stáhnout na stránkách www.novamaturita.cz)