Hyperaktivní studijní plán aneb „Není to v IT oboru vlastně správně?“
13. 12. 2024
Před 7mi lety nám Česká školní inspekce v nadsázce řekla, že náš studijní plán trpí asi ADHD, že je zkrátka hyperaktivní. Že bychom možná nemuseli měnit každý rok. Nás to trošku zarazilo, protože 364 dní nás svrběly ruce, abychom ho už konečně mohli změnit. A jenom jednou za 365 dní? To nám přijde u IT vlastně skoro málo.
Inspirace zkušenostmi absolventů
K napsání tohoto článku mne inspiroval náš absolvent Vláďa Votava, kterého jsem viděl prezentovat na našich dnech otevených dveří. Vláďa nyní studuje ve 4. ročníku v Praze na ČVUT Fakultě informačních technologií. Kromě toho u nás vede kroužek AI, lektoruje v talentovém programu DELTA TopGun a ještě u toho stíhá pracovat v jedné pardubické IT firmě.
Nastupoval k nám před 8mi lety a já si až na jeho povzdechnutí uvědomil, jak se za tu dobu naše škola neuvěřitelně změnila. Mimochodem, to povzdechnutí znělo: „Kdybychom se tohle učili my, to by mi v práci ušetřilo takového času...“ Donutilo mne to sepsat všechny změny, které jsme v učebním plánu za 17 let udělali a co nás k tomu vedlo.
Verze studijního plánu - změny
(Kliknutím na jednotlivé verze si rozbalíte, jaké změny obsahovaly.)
verze 1.0, platná od 1.9.2007
- původní verze, nad kterou později probíhaly všechny změny
verze 1.1, platná od 1.9.2009
- sloučení předmětů Ekonomika a Účetnictví do společného předmětu Ekonomika,
- ponížení počtu hodin sloučenému předmětu Ekonomika ze 4 na 2,
- zvýšení počtu hodin volitelných předmětů Cvičení z programování/Německý jazyk ze 2 na 4,
- nahrazení povinných 1hodinových předmětů Konverzace z AJ a Seminář z MA povinně volitelnými dvouhodinovými předměty. (Při zavádění státních maturit se povolila volba mezi AJ a MA - původně plánovaná povinná maturita z MA.)
- snížení počtu hodin Linuxu ze 2 na 1,
- zavedení předmětu Seminář k závěrečné práci,
verze 1.2, platná od 1.9.2010
- snížení počtu hodin volitelného předmětu Cvičení z programování/Německý jazyk ze 4 na 3,
- zvýšení počtu hodin předmětu Internetový marketing ze 2 na 3,
verze 1.3, platná od 1.9.2011
- posunutí startu předmětu Databáze už do 2. ročníku, aby si studenti už dříve byli schopni naprogramovat aplikaci využívající databázi,
- úprava rozložení počtu hodin Matematiky v ročnících (vyvolané posunem předmětu Databáze)
verze 1.4, platná od 1.9.2012
- navýšení počtu hodin Programování v 1. ročníku,
- snížení počtu hodin Výpočetní technika v 1. ročníku,
verze 1.5, platná od 1.9.2014 - Zavedení dvou zaměření Programování / Počítačová grafika a internetový marketing,
- změna povinně volitelných předmětů - zrušení Německého jazyka a zavedení předmětů Praktický marketing a Cvičení z počítačové grafiky
verze 2.0, platná od 1.9.2015
- vypuštění 3 hodin Základů elektrotechniky ve 2. ročníku,
- rozpad předmětu Databázové systémy na povinný základ ve 2. ročníku a předmět zaměření ve 4. ročníku Databázový server. Celkové ponížení počtu hodin databázím z 6 na 4.
- rozpad předmětu Internetové prezentace na povinný základ ve 2. a 3. ročníku a předmět zaměření ve 4. ročníku Internetové prezentace III,
- přesunutí předmětu Linux ze 4. do 2. ročníku a jeho posílení o 1 hodinu,
- rozpad předmětu Internetový marketing na dva samostatné předměty pro každé zaměření Internetové aplikace pro PRG a Internetový marketing pro PGIM,
- zavedení předmětu Cvičení z fyziky pro PRG,
- zavedení předmětu Komunikace pro PGIM,
- posílení předmětu Cvičení z počítačové grafiky,
verze 2.1, platná od 1.9.2016
- změna v přírodovědných předmětech: Základy elektrotechniky nahrazeny Fyzikou, ponížení počtu hodin Chemie, biologie, ekologie 2 hodiny přidány Fyzice,
- přesunutí výuky Linuxu zpět do 4. ročníku,
- posunutí výuky Počítačové grafiky ze 3. a 4. ročníku do 2. a 3.,
- Internetový marketing opět sloučen do společného povinného předmětu,
- zkrácení hodinové dotace předmětu Cvičení z fyziky ,
- zavedení předmětu Mobilní aplikace pro PRG ,
- navýšení hodinové dotace Cvičení z počítačové grafiky ve 4. ročníku.
verze 2.2, platná od 1.9.2017
- zrušení předmětů Internetové prezentace III v zaměření PRG ,
- zrušení předmětu Mobilní aplikace v zaměření PRG ,
- navýšení hodinové dotace Databázový server v zaměření PRG ,
- nahrazení předmětu Praktický marketing ve 4. ročníku předmětem Ateliéry v zaměření PGIM ,
- zrušení předmětu Komunikace ,
- navýšení hodinové dotace ve 4. ročníku předmětů Český jazyk a literatura a Anglický jazyk,
- (Úprava vynucená personální skladbou pedagogického sboru. Nebyli jsme schopni udržet takto nastavený ŠVP pro 2 třídy v ročníku.)
verze 2.3, platná od 1.9.2018
- nahrazení předmětu Cvičení z fyziky předmětem Algoritmizace,
- sloučení předmětů Praktický marketing a Ateliéry do Ateliéry,
- snížení počtu hodin angličtiny v prvních dvou ročnících,
- zvýšení počtu matematiky v prvních dvou ročnících,
- (navýšení matematiky na úkor angličtiny - mění se skladba uchazečů - výrazně se zvyšuje poměr studentů, kteří chtějí pokračovat na VŠ),
verze 2.4, platná od 1.9.2020
- snížení počtu hodin předmětům Občanská nauka a Písemná a elektronická komunikace v 1. ročníku,
- navýšení počtu hodin v 1. ročníku v předmětu Programování ,
- zavedení předmětu Podniková informatika ve 3. ročníku (náhrada za 3. ročník Ekonomiky) - příležitost z Microsoftu,
- posunutí výuky předmětu Fyzika z 1. a 2. ročník do 2. a 3. ročníku,
- přesun výuky Internetových prezentací ve 3. ročníku z povinné formy do předmětu zaměření PRG,
- rozšíření předmětu Počítačová grafika až do 1. ročníku - kompetentnější volba zaměření,
- rozpad povinného předmětu Internetový marketing na 3hodinový Internetový marketing pro PGIM a 1hodinový Základy IM pro PRG,
verze 3.0, platná od 1.9.2023 - Boříme striktní rozdělení na programátory a grafiko-markeťáky a zavádíme volitelné semináře
- AJ v 1. ročníku -1 hodina,
- MA ve 4. ročníku + 1 hodina,
- Fyzika v 1. ročníku + 2 hodiny,
- Výpočetní technika - 1 hodina v 1. ročníku, -2 hodiny ve 4. ročníku + přidružená k tomu PEK,
- Linux změněn na Linux a bezpečnost (+1 hodina) ,
- přejmenování Internetové prezentace II na PHP - web,
- Databázový server rozdělen na dva samostatné předměty No-SQL a PL-SQL,
- vznik předmětu Počítačová grafika - Digitální video,
- vznik předmětu Cvičení z grafiky - Multimediální tvorba,
- vznik předmětu Základy zvukové tvorby,
- vznik předmětu Ateliéry - Multimediální technologie,
verze 3.1, platná od 1.9.2024
- obsah Podnikové informatiky pohltila Ekonomika
17 let změn => hodně odborný ajťácký obor
Když se na to tak zpětně podívám, tak jsme vlastně z takového "jako IT" oboru udělali za 17 let pořádný, hodně odborný ajťácký obor pro hodně chytré studenty ve dvou vyprofilovaných zaměřeních (které jsme pak nakonec stejně zrušili).
Každá změna znamenala vymyslet, proč to budeme učit, co se tam bude učit a především sehnat odborníka, který to je schopen dobře učit. Hezké na tom je, že tohle žádná škola "neopíše/neukradne", tady žádné zkratky nevedou. Tohle si prostě musí každý strašně moc odpracovat. Jak to říkal Miloš Kopecký ve filmu Adéla ještě nevečeřela: „Šmarjá, to byla dřina!“
Studijní plán - výhled do budoucnosti
No a když se nás jako uchazeči ptáte, co přesně se u nás budete učit (třeba ve čtvrťáku), tak úplně popravdě - my to vlastně nevíme. Strašně moc bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet celé IT a jak se budou měnit i vědomosti, schopnosti a aspirace studentů na vstupu.
Můžeme ale slíbit, že uděláme všechno proto, abychom:
- s výukou zůstávali co nejvíce aktuální,
- sehnali pro vás ty nejlepší učitele a
- aby vám předali to, v čem jsou vážně dobří.
Jo a za těch 17 let jsme postupně udělali 12 verzí studijního plánu, zavedli 22 nových předmětů a poladili 57 změn v počtech vyučovacích hodin.