Úspěchy ve 3 soutěžích v tomto týdnu
11. 2. 2022
Červený diplom z Microsoft STC, postup do kraje v FVTP a dvojnásobná účast v celostátním kole Kasiopei MatFyzu - to vše stihli naši studenti v tomto týdnu.
Tak se nám letošní soutěžní rok začíná zase pěkně rozjíždět. Jenom v tomto týdnu naši studenti dosáhli úspěchy hned na třech frontách:
- Josef Kahoun absolvoval jako náš první student dvouletý vzdělávací program Microsoft Student Training Centre s červeným diplomem (pondělí),
- Z okresního kola soutěže FVTP postoupily všechny naše projekty dále do krajského - jmenovitě: Michal Maděra s Josefem Kahounem a dále Kryštof Krátký a Viktor Skořepa (středa),
- Do celostátního kola programátorské soutěže Matematycko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy Kasiopea se z 322 účastníků probojoval Jan Volhejn a Patrik Číhal mezi 36 nejlepších do ústředního kola, kde Honza skončil na skvělém 10. místě a Patrik 22 (čtvrtek).
Josef Kahoun - červený diplom z Microsoft Student Training Centre
Pepu vybral Microsoft mezi třicítku nejlepších středoškoláků již ve 2. ročníku. O víkendech 2 roky studoval technologie Microsoftu, skládal různé certifikáty a pomáhal s organizací různých akcí pořádaných Microsoftem. Zaměřoval se především na technologii Azure, kterou využívá i ve svém maturitním projektu. Je naším prvním studentem, který byl ve 3 nejlepších absolventech ročníku Microsoft STC a absolvoval jej s červeným diplomem. V tomto programu má naše škola v současné době další 4 účastníky.
Michal Maděra, Josef Kahoun, Kryštof Krátký a Viktor Skořepa - 3 projekty postoupily do krajského kola FVTP
Do krajského kola soutěže Festivalu vědeckých a technických projektů mládeže Pardubického kraje postoupily všechny naše přihlášené projekty. Kluci to měli o to složitější, že den před konáním okresního kola musely obě třídy do karantény. S celou situací se však poprali se ctí a své projekty s přehledem před porotou obhájili i on-line. Budeme všichni doufat, že krajské kolo už proběhne bez komplikací.
CodeVenture (Michal Maděra a Josef Kahoun)
Hybridní projekt pro výuku základů programování. Celá hra připomíná svoji logikou trošku starého dobrého Karla. Postavička ve čtvercové síti má dojít z místa A do místa B. Řídí se pomocí různých příkazů, které však jsou vytisknuté na papírových kartičkách. Je potřeba je poskládat do "programu", který se pak vyfotí mobilním telefonem. Aplikace ve snímku detekuje jednotlivé kartičky, umělá inteligence je přeloží do pseudo-programovacího jazyka a "program" se spustí. Žáček pak na svém mobilním telefonu (nebo na velké obrazovce počítače) vidí, jak se celý program provádí a zda se mu postavičku podařilo dovést do cíle. (https://codeventure.cz)
Práce kluků:
- celá koncepce projektu (technologická architektura, příběh),
- kompletní grafika a animace (3D modelování mapy, postava,...),
- vlastní programovací pseudojazyk,
- algoritmus pro detekci kartiček v obraze,
- tvorba umělé inteligence a její vycvičení pro rozpoznávání obsahu kartiček,
- mobilní aplikace,
- serverová aplikace,
- komunikace mezi jednotlivými částmi (využití mobilního telefonu jako ovladače,...),
- vytvoření obsahu jednotlivých lekcí.
Histories (Kryštof Krátký)
Histories jsou takovým interaktivním archivem historických místopisných fotografií, které jsou navázány na mapové podklady. Základním požadavkem na všechny archivy je, aby se v nich dalo cokoliv rychle najít. Ačkoliv existují například facebookové skupiny, které se zaměřují na historické fotografie, tak ale neumožňují smysluplné vyhledávání. Kryštof veškeré snímky navázal na mapu a vytvořil "mapové vrstvy" podle časových úseků. Aplikace tak třeba umožňuje si vyfiltrovat místa, jak vypadala mezi lety 1900 a 1910 apod. Systém je již zcela naprogramovaný. Teď stojí před Kryštofem největší výzva, dokázat jej naplnit větším množstvím dat a zapojit do něho komunitu pravidelných přispěvovatelů. (https://www.histories.cc)
IT'sFixed (Viktor Skořepa)
Všichni jistě znají takové služby jako Uber nebo Airbnb. Základní princip je, že může "taxíkem" svézt zákazníka kdokoliv, kdo má auto, nebo ubytovat zákazníka kdokoliv, kdo nějaké ubytování vlastní. Viktor přenesl stejný princip na pomoc s řešením problémů převážně starší generace v oblasti IT. Kdokoliv, kdo má slušné znalosti IT se může do služby zaregistrovat a pomáhat s řešením jednoduchých problémů z nešťastným dědečkům a babičkám.
Jan Volhejn a Patrik Číhal - účastníci celostátního kola Casiopei
Casiopea je soutěž teoretického programování každoročně pořádaná Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy. Letos se domácího kola zúčastnilo 322 účastníků a 35 nejlepších postoupilo do celostátního kola. V něm řešili 4,5 hodiny 7 skutečně zapeklitých úkolů. Máme opravdu velkou radost, že na poměrně senzačním 10. místě v republice skončil student 3. ročníku Jan Volhejn a na 22. místě student dokonce 2. ročníku Patrik Číhal. Je to obrovský příslib především do Soutěže v programování MŠMT, kde kluci připojí ke skvělému abstraktnímu myšlení ještě praktické dovednosti, které se na naší škole učí. (Zde: výsledková listina)